Du kan købe (nærmest) alt på nettet. I dagens Danmark tilbyder de fleste forretninger, som har fingeren på pulsen, deres kunder at købe varer og produkter i en webshop. Detailhandlen har opfanget, at mange danskere hellere vil shoppe f.eks. økologisk hudpleje eller handle ind til en sund salat online end at rende rundt i butikkerne i gågaden en regnfuld eftermiddag efter arbejde.

I 2019 brugte danskerne 140,7 milliarder kroner på e-handel, viser en rapport fra Dibs, som er ejet af Nets. Der skete en stigning på over syv milliarder kroner fra 2018-2019, så man kan roligt sige, at den danske e-handel har vokseværk. Faktisk er Danmark et af de lande, der ligger i front.

Lutter fordele ved at shoppe online

Den enkelte dansker spenderer i gennemsnit 32.000 kroner på digitale køb årligt. I undersøgelsen svarede ni ud af ti danskere, at de havde købt varer og services på internettet inden for de seneste tre måneder.

Og det giver god mening. For det er nemt, det er praktisk, og du sparer tid. Det kræver blot nogle klik. Du kan sidde hjemme i din sofa, lægge en yogamåtte eller nye løbesko i den digitale indkøbskurv, bestille dem og få dem leveret direkte til hjemmeadressen eller nærmeste pakkeboks.

Det kan endda være hyggeligt at shoppe på den måde, for du kan sagtens drikke en kop the og følge med i din yndlingsserie imens. Og det er en oplagt overspringshandling, hvis du trænger til en pause fra det, du er i gang med.

Den klassiske shoppetur, hvor du skal ind i den ene og den anden og den tredje butik, bliver til gengæld nedprioriteret af flere og flere i vores moderne samfund, hvor der er en masse, vi skal nå eller hellere vil prioritere, når arbejdsdagen er slut.

online handel

Vished om handelsbetingelser gør os trygge

Fysiske varer udgør 49 milliarder af det samlede milliardbeløb på 140,7 milliarder kroner, hvilket svarer til 34 procent. Og når vi skal betale forsikringer og mobilabonnement, når vi streamer vores underholdning, og når vi køber koncertbilletter, så foregår det også på nettet. Disse forskellige services og ydelser render op i 22 milliarder. Det er måske ikke overraskende, at vi danskere rejser for hovedparten af pengene. Halvdelen af beløbet, 70 milliarder, bruges på rejser.

Ifølge rapporten fra Dibs føler de fleste danskere sig trygge ved at handle på nettet – særligt i danske webshops, hvor der er klarhed om handelsbetingelser og returnering. Vi har tillid til, at vores betalingsoplysninger ikke bliver misbrugt, og vi er ikke usikre på, hvorvidt det, som vi har bestilt, bliver leveret.

Der er meget, der tyder på, at e-handlen fortsat vil vokse i fremtiden. Vi færdes rigtig meget på nettet. Når vi er sociale, når vi er på arbejde, når vi slapper af – og altså når vi skal shoppe. Vi kan let anskaffe vores favoritprodukter, for vi har butikkerne lige inden for rækkevidde. Produkterne ryger bare i den digitale indkøbskurv i webshoppen frem for den fysiske.